Gymlek

GYMLEK 4 – 5 ÅR
Gymlek er et av treningskonseptene til Norges Gymnastikk og turnforbund og legger stor vekt på lekpreget aktivitet, allsidig og motorisk utviklende grunntrening, og mulighet for hvert barn til å møte utfordringer som er tilpasset den enkelte

Treningstimen kan bestå av følgende:

  • Løpe, hoppe, krype, slenge, klatre.
  • Begrepsforklaringer
  • “Trene” forlengs og baklengs rulle
  • Innføring i apparatbruk.
  • Drama, lek, musikk.
  • Vi skal gi utfordringer til gymnastene etter deres egne forutsetninger

Av erfaring så er det stor forskjell på barna når foresatte sitter i gymsalen eller de er litt ute av synet. Vi har som regel at foresatte ikke skal være i gymsalen  mens partiet pågår.  Der er alltid unntak, så dersom ditt barn har behov for litt støtte, så kan en foresatt få lov til å sitte i gymsalen, ta da kontakt med instruktør.

Salhus skule
Gymlek 4 – 5 år torsdag kl 1700 – 1800  *venteliste*

Mjølkeråen skole
Gymlek 4 – 5 år Onsdag kl 1700-1800  *få plasser*

 

Regler:

  1. Trenerne bestemmer
  2. Alle skal ha på treningstøy
    • Shorts/tights/treningsbukse og T-skjorte/trøye. Det er noen T-skjorter med mye trykk som er veldig trå når turnerne ligger på magen og drar seg frem på en benk – se etter på trening og velg eventuelt en annen til neste trening.
    • Turndrakt (påsydd skjørt er søtt, men kan være litt i veien hvis det er for stort eller langt)
    • Barbent eller myke turnsko er bra. Sko/joggesko kan ikke brukes på trampetten
  3. Sikkerhet
    • Langt hår må settes opp i musefletter eller lignende. Husk at en hestehale eller tutt på bakhodet kan være vond for den som skal rulle kråke!
    • Smykker må tas av.
  4. Mat og drikke hører ikke hjemme på trening.
    • Vannflaske som står utenfor treningsområdet er OK
  5. Ingen tyggis.
  6. Alle skal være snille med hverandre

Timens struktur: Barna er ofte gode og varme slik at hensikten med “oppvarmingen” er mer å samle barna for å si hei til alle sammen.

I begynnelsen blir ofte en felles lek benyttet fordi barna har mye energi som må ut. Løse rammer og tempo slår derfor godt an.

Hoveddelen består av enten stasjonsarbeid, hinderløype, fri lek eller lignende. Gjennom lek og aktivitet skal vi forsøke å skape et inspirerende fysisk miljø der barn blir motivert til egenaktivitet og videreutvikling av de grovmotoriske ferdighetene. Målet er å gi en livslang interesse for fysisk aktivitet.

Avslutningen skal alltid være en positiv opplevelse hvor sosial kontakt og øvelser som alle behersker skal være fremtredende.

Barnas utvikling 3-4 år: Bevegelsene begynner å bli mer sikre, men oppmerksomheten konsentreres fremdeles om en aktivitet eller bevegelse av gangen. Rolleleken får stadig større plass. Barna begynner etterhvert å beherske aktiviteter som løpe, stå på et ben, stå og gå på tærene, balansere på en bred benk, klatre, hoppe og etterhvert sykle trehjulssykkel.

Barnas utvikling 4-5 år: Rolleleken blir mer dominerende. Aktivitetstrangen er stor. Store og trygge lekeområder er nødvendig. Barna begynner etterhvert å beherske aktiviteter som løpe og sparke ball, hinke, løpe opp og hoppe ned trappetrinn, reise seg fra ryggliggende, ta imot en stor ball og forstå regler i lek og spill bedre.